Termillä ei varmaankaan ole suurta merkitystä. Kriisiin ajautunut projekti voitaisiin määritellä projektiksi, joka on ajautunut tavanomaisia ongelmatilanteita suurempiin vaikeuksiin, mutta joka on syystä tai toisesta saatava tehdyksi.
Tavanomaiset tuotekehitykseen sisältyvät projektien keskeyttämis- tai lopettamispäätökset ovat normaalia salkunhallintaa, koska kyseessä ovat toisilleen vaihtoehtoiset tuote- tai palveluideat, joista yhdenkään lopullinen toteuttaminen ei ole täysin välttämätöntä. Kriisiprojekteja löytyy varmasti siis toimitusprojektien piiristä. Myös tietyt vaikeuksiin ajautuneet liiketoiminnalle oleelliset tai kriittiset kehitysprojektit ovat sellaisia.
Mitä sitten ovat tavanomaisia merkittävämmät vaikeudet? Yksittäisten poikkeamien sijasta on hyvä tarkastella niiden kehitystä kuvaavia trendejä. Alati suurenevat aikataulu- ja kustannusylitykset ovat selviä merkkejä. Trendien tarkastelu auttaa myös kriisien ennakoinnissa. Jos toteutuneet aikataulut ja kustannukset ovat suunniteltuja parempia, mutta niiden kehityssuunta on asteittain huononeva, voidaan kriisin syntyminen estää riittävän aikaisin tapahtuvalla tilannearviolla.
Muita tunnuspiirteitä ovat testauksessa ja laadunvalvonnassa ilmenevät toistuvat ongelmat, motivaation ja työtyytyväisyyden aleneminen, jatkuva osapuolten välinen kiistely projektin tavoitteista, lähtöoletusten merkittävä muuttuminen sekä projektiin kuuluvien merkittävien tahojen poistuminen projektista.